”Ik kan het gewoon niet!” Zegt je creatief of beweeglijk kind dat hij niet zomaar het woord kan schrijven dat hij hoort? Heeft hij (zij) moeite met het spellen van woorden of bij de tafels van rekenen? Dat is niet leuk en helemaal niet als je zowat de enige bent in de klas die het niet snapt.
Jij weet dat je kind meer kan dan er nu uitkomt. Help hem door hem een manier van onthouden te geven die bij zijn jonge brein past: bij zijn creativiteit en verbeeldingskracht. Met de methode Ik Leer Anders. Dit is de gemakkelijke, eenvoudige en speelse manier om leerstof te begrijpen en te onthouden.
Problemen op school die vaak voorkomen bij kinderen die creatief en/of bewegelijk zijn:
- Letters spiegelen (b,d,q,p).
- Moeite met het alfabet en dictee.
- Woorden spellend en/of radend lezen.
- Kleine woordjes overslaan bij hardop lezen (de, op, want).
- Moeite met spelling of begrijpend lezen.
- Tafels onthouden lukt niet.
- Klokkijken op de analoge klok is moeilijk.
- Moeite met concentreren.
- Verdwalen in een spreekbeurt of in het maken van een werkstuk.
Deze kenmerken en eigenschappen hebben te maken met denken in beelden, met een sterke rechterhersenhelft. Denken in beelden is dan sterker dan wat op school wordt gevraagd: denken in woorden. Dit verschil heeft te maken met de mate waarin elk van de hersenhelften wordt gebruikt. Schoolleren doet vooral een beroep op de linkerhersenhelft, waar o.a. logica, volgorde en details zitten. Deze functies zijn belangrijk voor het werken met cijfers en letters. In de rechterhersenhelft zitten functies voor o.a. overzicht, creativiteit, kleuren en bewegen. Wanneer je kind sterk is met zijn rechterhersenhelft betekent dit bijvoorbeeld dat wanneer hij iets hoort, hij dit meteen voor zich ziet. In een omgeving van taal en woorden raakt hij dan gemakkelijk in de war, omdat er niet een plaatje gevraagd wordt maar een woord. ‘Ik kan het niet’ is dan een gedachte die ontstaat. Onterecht. Een andere, bij hem passende manier van informatie onthouden is de sleutel. Luister naar kinderen die deze oplossing toe hebben gepast in het filmpje op de site www.ikleeranders.nl
Met deze methode geniet je samen met je kind van zijn vooruitgang, van zijn trots zijn op zichzelf. Voor meer zelfvertrouwen, weer met (meer) plezier naar school en meer ontspanning. Leer samen deze eenvoudige methode.
De training Ik Leer Anders ziet er zo uit:
- 5 sessies van een 50 minuten.
- Je kind leert hoe bij hem onthouden het gemakkelijkst werkt.
- Hij begrijpt de leerstof die hij wil onthouden.
- Als ouder ben je bij de sessies aanwezig om je kind beter te kunnen begrijpen.
- Thuis oefen je met hem met als doel zijn leerachterstand in te halen.
- Inclusief werkboek met uitleg Ik Leer Anders t.w.v. € 39.
Kosten van de training: € 279
Moeder van Twan: onze belangrijkste reden om Twan (7 jaar, groep 4) aan te melden bij Anke was dat hij vooral in lezen sterk achterliep bij de kinderen in zijn klas. Hij las langzaam, sloeg woordjes over en vond lezen gewoon niet leuk. Doordat hij zijn prestaties vergeleek met die van de anderen voelde hij zich vaak boos, verdrietig en onzeker. We hebben pas het traject afgesloten en zien nu al resultaat. Twan herkent bepaalde woorden sneller, doordat hij nu ook iets vertrouwen krijgt in dat hij het ook wel kan en dat het niet gek is dat hij anders leert. Hij probeert, zonder direct boos te worden of verdrietig. Hij gaat zelfs uit zichzelf op de bank een boekje lezen en op bed ook. Krijgt plezier in lezen. Twan geeft aan dat hij jouw uitleg erg prettig vond; over beelddenken en hoe de techniek werkt. Ik sluit me hierbij aan. Rustig, zacht en prettig. Hij voelt zich begrepen en was zichzelf bij jou. Ik vind je een fijne vrouw, rustig, begripvol en fijn in de omgang.
Moeder van jongen (12) die was gaan geloven dat hij niet kon rekenen en spellen en van wie de meester zei dat hij er in de klas als een zombie bij zat: er is een wereld voor ons open gegaan.
Ingrid van der Laan: Onze beide kinderen (groep 6 en 1e jaar voortgezet onderwijs) ondervonden leerproblemen op het gebied van rekenen, tafels, lezen, spelling, klokkijken en uittreksels maken. Het is heel frustrerend om te zien, en bovenal voor de kinderen zelf, dat het op school niet lukt om goed mee te komen. Met Anke kon ik dit goed bespreken. Zij is betrokken, empathisch, open, niet veroordelend en to the point. De begeleiding van Anke en de methodiek sluiten goed aan bij de kinderen. Dit heeft er toe bijgedragen dat ze betere schoolresultaten halen en daarmee positieve leerervaring opdoen. Voor onze jongste is begrijpend lezen heel erg verbeterd, rekenen gaat beter (meer inzicht) en spelling gaat nu ook ontzettend goed. En niet te vergeten het zelfvertrouwen: weer fluitend naar school, alleen de straat op durven om te gaan spelen met vriendinnen en lekkerder in het vel zitten. Ook als opvoeder is het fijn om handvatten te hebben hoe we de kinderen kunnen ondersteunen. Al met al is het voor ons van grote meerwaarde geweest dat Anke op ons pad is gekomen.
Heb je interesse of vragen, bel 06-29505040 of mail mij: anke@dewittekatcoaching.nl