Beelddenk-leerproblemen

Denkt jou kind in plaatjes of filmpjes? En heeft hij problemen met leren op school? Dan heb je grote kans dat beide met elkaar te maken hebben.

Een beelddenker denkt van nature in plaatjes, dat gaat automatisch. Hij hoort iets en ziet het meteen voor zich. Vertelt hij een verhaal, dan begint hij niet aan het begin maar waar op dat moment is in zijn hoofd. Een voortdurende stroom van indrukken gaat door zijn hoofd, allerlei prikkels komen binnen. Geen wonder dat dit kind hondsmoe is als hij uit school komt.

Jammer want hij kan zoveel. Als jouw kind in beelden denkt, dan kan hij waarschijnlijk goed dingen met elkaar in verband brengen. Hij is creatief in het verzinnen van iets nieuws en in het zien van mogelijkheden. Hij heeft oog voor het geheel van een situatie en is goed in het aanvoelen van anderen. 

Voor sommige kinderen die sterk zijn in denken in beelden kan leren op school een probleem zijn. Al zijn ze nog zo creatief, veelzijdig, vindingrijk, origineel… op school is denken in wóórden belangrijk. Het kost veel energie om steeds te schakelen van beeld naar woord; om tot schrijven en lezen te komen.

Achterop raken met lezen en leren kan als bijkomend negatief effect hebben dat faalangst ontstaat of groter wordt en zelfvertrouwen minder. Alls ouder heb je het gevoel dat er niet uit komt wat er in zit. Je kind komt niet uit de verf. Naar school gaan is niet meer zo leuk. Hoofdpijn, stress en buikpijn kunnen onder meer signalen hiervan zijn. 

Wil je voor je kind een snelle en eenvoudige manier om informatie te onthouden die past bij hem als beelddenker? Met als resultaat: (weer) lol in leren en bovenal plezier in wie hij zelf is?

Je bent bij mij aan het goede adres als je één of meer van de volgende leerproblemen herkent bij je kind:

  • letters spiegelen (b-d-q-p)
  • moeite met het alfabet
  • woorden spellend en/of radend lezen
  • kleine woordjes overslaan zoals: de, op, want, trouwens, geen
  • woorden schrijven zoals je ze hoort 
  • moeite met spelling of begrijpend lezen
  • tafels onthouden lukt niet goed
  • klokkijken is moeilijk
  • verdwalen in een spreekbeurt of bij het maken van een werkstuk

In de begeleiding ruimen we allereerst het het hoofd op. Zodat je kind informatie goed kan onthouden en terugvinden. Hierna hernieuwen we de basis voor taal en rekenen, op de manier die past bij jouw kind. Kinderen vinden het leuk te leren dat ze baas zijn in eigen brein. Het geeft hen eigen regie. Kinderen die ik begeleidde bereikten:

  • blijvend hogere cijfers
  • zelfstandig het huiswerk maken
  • schooladvies havo ipv vmbo
  • plezier in rekenen 
  • actieve leerhouding in de klas
  • weer plezier om naar school te gaan
  • meer zelfkennis
  • groei in zelfvertrouwen
  • innerlijke rust, opluchting, vrolijkheid

Ik maak gebruik van de methode Ik Leer Anders en de MatriXmethode. 

In een traject van 5 sessies leert je kind hoe te leren. Hij legt (opnieuw) grondbeginselen van taal en rekenen vast in zijn geheugen. Jij of de andere ouder is hierbij. Thuis gaat hij daadwerkelijk aan de slag met jouw hulp. 

Vervolgbeleiding is mogelijk.